Sök
Stäng denna sökruta.

NFT Spel

Binance recension​
Binance recension​

NFT-spel är en ny typ av spel som använder icke-fungibla polletter. Dessa spel gör det möjligt för spelarna att interagera med varandra på olika sätt, bland annat genom att köpa, sälja och byta. NFTs är unika eftersom de inte kan kopieras, vilket innebär att varje NF är helt annorlunda än det andra. Detta gör dem perfekta för användning i speltillämpningar.

NFT-spel blir alltmer populära i takt med att fler utvecklare och spelare upptäcker fördelarna med dem. Dessa inkluderar möjligheten att skapa ett unikt föremål i spelet som bara ägs av en spelare, vilket möjliggör anpassning och individualitet bland speltillgångarna. Dessutom erbjuder de ett säkert sätt för användare att överföra tillgångar eller föremål till varandra utan risk för att de kopieras eller stjäls. Slutligen erbjuder de ett sätt för utvecklare att skapa möjligheter att tjäna pengar i sina spel, eftersom spelarna kan köpa och sälja NFT:er i spelvärlden.

NFT spel - Vanliga begrepp

Non-fungible tokens(NFT) är en typ av kryptovaluta som är unik och inte kan ersättas av en annan token av samma slag. Med andra ord är varje NFT helt unik och kan inte replikeras. Detta gör dem perfekta för användning i videospel, eftersom det gör det möjligt för spelarna att handla och sälja sina föremål med trygghet i vetskapen om att ingen annan någonsin kommer att ha en kopia av dem

Blockkedjetekniken har redan använts för att skapa flera framgångsrika videospel. Ett exempel är CryptoKitties, ett spel där spelarna samlar och föder upp digitala katter med hjälp av smarta kontrakt från Ethereum. Ett annat exempel är Gods Unchained, ett kortspel som bygger på Ethereum-blockkedjan. Dessa spel är möjliga tack vare NFT:s, som gör det möjligt för utvecklare att skapa digitala tillgångar som säkert kan ägas och handlas av spelare

Att använda NFT:er i videospel ger flera potentiella fördelar. För det första möjliggör det säker och verifierbar äganderätt till spelobjekt. Spelarna behöver inte längre oroa sig för att någon ska stjäla eller kopiera deras surt förvärvade byte. Det gör det också möjligt för utvecklare att skapa säkrare och oföränderliga register i ett spel, vilket minskar risken för fusk och hackning. Dessutom gör NFTs det lättare för spelare att handla och sälja sina digitala tillgångar med förtroende.

Trots dessa fördelar finns det finns fortfarande några utmaningar som utvecklare möter när de skapar blockchain-spel. Den kanske största utmaningen är skalbarhet. När fler spelare ansluter sig till ett spel måste nätverket kunna hantera ökningen av transaktioner och aktivitet utan att äventyra prestanda eller säkerhet. Dessutom kan det vara svårt och kostsamt att se till att ett spel är säkert och följer lagar och förordningar. Slutligen är många människor fortfarande obekanta med kryptovalutor och blockkedjeteknik, vilket kan göra dem tveksamma till att delta i dessa typer av spel. Även om NFT erbjuder många potentiella fördelar måste utvecklarna vara medvetna om de utmaningar som de ställs inför när de skapar blockkedjespel. Med noggrann planering och genomförande kan dessa spel dock bli verkligt revolutionerande och erbjuda ett helt nytt sätt att uppleva digitala spel.

NFT spel - Historia

Användningen av blockkedjeteknik i videospel kan spåras tillbaka till tidiga pionjärer som Peter Molyneux och Will Wright. I december 2021 meddelade Ubisoft att de skulle vara öppna för att acceptera blockkedjespel, i kölvattnet av Valves vägran.

Den 9 december avlistade Ubisoft tillkännagivandevideon på YouTube, efter tittarnas motreaktioner och dislike-bombningar. Det franska fackförbundet Solidaires Informatique kritiserade Ubisofts plan för Quartz och förklarade att blockkedjetekniken är ”skadlig, värdelös och utan framtid” och att det är ”en onödig, kostsam, ekologiskt förödande teknik som inte tillför något till videospel”. Efter det första offentliggörandet var handelsvolymen för Digits praktiskt taget noll under de följande veckorna. Spelare som använde dem klagade över att ingen lade märke till Digits under flerspelarmatcher. Ubisoft släppte den sista Digit för Ghost Recon Breakpoint den 17 mars 2022 och avslutade stödet för spelet kort därefter.

I juli 2022 meddelade Mojang Studios att NFTs inte skulle tillåtas i Minecraft, med motiveringen att ”spekulativ prissättning och investeringsmentalitet kring NFTs tar bort fokus från spelandet och uppmuntrar till vinstuttag, vilket vi anser vara oförenligt med den långsiktiga glädjen och framgången för våra spelare”.

I oktober 2022 engagerade sig Square Enix mer i stöd för blockkedjespel och hade för avsikt att införa tekniken i Final Fantasy-serien och tillkännagav även en ny IP vid namn Symbiogenesis som byggde på NFTs. I november 2022 uppgav företaget i sin investerarrapport att det anser att blockkedjetekniken är avgörande för tillväxten.

Blockkedjespelsektorn har kommit långt sedan starten, och med fler utvecklare som engagerar sig ser framtiden ljus ut för denna spelgenre. Genom att bygga upp pålitliga ekosystem kring digitala tillgångar kan spelarna utforska nya gränser inom spel och skapa unika upplevelser som kommer att vara för evigt. Detta är bara ett exempel på hur blockkedjetekniken kan revolutionera videospel. Med tiden kommer vi säkert att få se ännu fler kreativa användningsområden för denna teknik i branschen.

Samtidigt som blockkedjespel har fått ökad spridning har det också förekommit en del anmärkningsvärd kritik från både spelare och branschkommentatorer. Vissa är oroliga för att dessa spel är utsatta för bedrägerier, eftersom vissa utvecklare har sålt digitala tillgångar som inte är säkrade av blockkedjetekniken. Andra oroar sig dessutom för att ökningen av NFT:er i dessa spel kommer att uppmuntra till vinstuttag på bekostnad av det faktiska spelandet. Trots dessa farhågor är många spelare och branschobservatörer optimistiska om vad blockkedjespel kan bidra med. Med framsteg inom tekniken, ökad reglering och bättre utbildning för både utvecklare och spelare bör denna nya sektor blomstra under kommande år

I slutändan, oavsett om du är ett fan av blockkedjespel eller inte – en sak är säker: denna framväxande marknad har redan visat sig lovande och det är bara troligt att den kommer att växa ytterligare. Från regeringsstödda initiativ som uppmuntrar användningen av blockkedjor inom spel till fler utvecklare som utnyttjar tekniken för att förbättra sina produkter kan man lugnt säga att framtiden för blockchain-spel ser ljus ut. Med fler spelare som engagerar sig öppnas nya gränser för spelare och möjligheterna att skapa unika digitala upplevelser blir snabbt verklighet.

NFT Sverige

NFTs kritik och bemötande

Sedan blockkedjespel som använder icke-fungibla tokens (NFTs) kom till har det funnits en hel del kritik kring deras mottagande och användning. Detta kretsar främst kring idén att många av dessa spel helt enkelt utnyttjar den nya tekniken för att tjäna snabba pengar, i stället för att erbjuda en verkligt innovativ spelupplevelse. Xbox-chefen Phil Spencer har uttalat sig mot denna trend och förklarat att ”en del av det kreativa som jag ser idag känns mer exploaterande än om underhållning”.

Discord, en stor kommunikationsplattform för spelare, meddelade i november 2021 att man överväger att integrera Ethereum i sin klient. Detta tillkännagivande möttes av kritik från användare, som oroade sig för att krypto skulle tvingas på dem på ett sätt som inte var nödvändigt. Företaget bekräftade senare att det inte fanns några fasta planer på att integrera Ethereum för tillfället. MMO-utvecklaren Damion Schubert har uttryckt liknande farhågor och hävdat att de flesta pitchs för spel som använder NFTs skulle kunna uppnås utan att tillgripa blockkedjeteknik. Han anser att alternativet utan NFT skulle vara lättare att genomföra och mindre riskabelt.

I december 2021 hade GSC Game World meddelat sin avsikt att inkludera NFT som en del av S.T.A.L.K.E.R. 2, men på grund av klagomål från spelare meddelade de dagen efter att de inte längre skulle sträva efter att integrera NFT i spelet. I december 2021, under The Game Awards, förklarade Josef Fares, chef för It Takes Two, att han hellre skulle bli ”skjuten i knät” än att inkludera NFT i något av sina spel. Speljournalisten Jason Schreier karaktäriserade blockkedjans ”play-to-earn”-modell som ett pyramidspel.

Konkurrerande utvecklare av ”step-to-earn”-spel – fitnesspel som belönar kryptovaluta för att gå – skyndade sig att anklaga varandra för att vara pyramidspel samtidigt som de arbetade för att hitta ”lösningar på sina Ponzinomics-problem”. En utvecklare, StepN, medgav att play-to-earn-spel kräver ett konstant utbud av nya spelare, annars skulle deras tokenekonomi kollapsa.

I Game Developers Conference’s årsrapport för 2022 anges att 70 % av de tillfrågade utvecklarna sade att deras studior inte hade något intresse av NFT, medan 28 % sade att de var mycket eller ganska intresserade av dem, och endast 1 % sade att de integrerade dem i sina spel. Dessutom sade 72 % av utvecklarna att de inte var intresserade av kryptovalutor som ett betalningsverktyg för spel, där 27 % uppgav att de var mycket eller ganska intresserade och endast 1 % att de redan gjorde det.

Det framgår tydligt av dessa uppgifter att det fortfarande finns en enorm skepsis och kritik mot NFT och play-to-earn-modellen inom spel, särskilt från utvecklare. De som använder den måste gå fram med försiktighet och hålla användarupplevelsen i fokus om de vill lyckas. Branschen kommer att följa noga hur blockkedjetekniken utvecklas i både nya tillämpningar och traditionella spel under de kommande åren.

Framtiden för NFT-spel

Så hur ser framtiden ut för blockchain-spel? Även om det fortfarande finns en viss skepsis och kritik mot blockkedjeteknik och NFT:er i spel, tror vi att detta bara är en liten hicka på vägen mot att skapa verkligt innovativa spelupplevelser. Vi uppmanar utvecklare att gå försiktigt fram och hålla användarupplevelsen i fokus om de vill lyckas. Branschen kommer att följa noga hur blockkedjetekniken utvecklas i både nya tillämpningar och traditionella spel under de kommande åren. Är du entusiastisk över möjligheterna med blockkedjespel? Följ med oss när vi utforskar dem ytterligare!